Přístroje v pilotní kabině letadla

Jak vypadají a k čemu pilotům během letu slouží?

Může náhodný cestující a  totální amatér bezpečně přistát s letadlem jako ve filmu?

Nic není nemožné, přesto některé věci reálné spíše nejsou
Přesto, než se Vám příležitost přistávat se skutečným letadlem naskytne,
prohlédněte si alespoň takto svoji budoucí kancelář na fotografiích,ať víte, do čeho jdete

ATR, AT72-212A

Detaily komunikačního panelu a přístrojové desky
České aerolinie (CSA/OK)
Registrace: OK-GFR
Sériové číslo 681
První let: 19/11/2001

Boeing 737 - 800 MAX

 
Letadlo / registrace: Boeing 737-800 MAX, OK-SWA
 Zařízení: Přístrojová deska v pilotní kabině

Airbus A319

 

CPDLC (CPDL)

Controller - pilot data link communications


Jedná se o zařízení, které je považováno za budoucnost komunikace mezi řídícími letového provozu a piloty letadel. Zatímco dnes veškerá komunikace probíhá pomocí VHF jednosměrného rádia, kdy v mnoha přeplněných vzdušných prostorech je jednak umění získat na frekvenci prostor ke komunikaci, ale jednak kdy zcela obvyklou chybou jsou špatné odposlechy z jedné či druhé strany, které mohou vést k chybám s fatálními následky, a to buď z důvodu chybně provedených polovolení, anebo provedení správných povolení, ale špatnými letadly, datalink cílí na zvýšení kapacity komunikace a zároveň k záměru jasně přenesených letových povolení do jediného správného letadla a jejich nutnost potvrzení piloty v přesně požadovaném rozsahu.

Bohužel, tato technologie stejně jako všechny ostatní s sebou nese mimo výhody a přednosti i mnohé nevýhody, a to zejména likvidaci "šumné informace", kdy dnes pomocí rádia slyšíte veškeré související informace o provozu, a nikoliv pouze letová povolení, tedy zejména informace o počasí jako jsou zkušenosti s oblétáním oblačnosti či průletem turbulencí.

Airbus A319

 
Letadlo / registrace: Airbus A319, OK-MEL
 Zařízení: Ovládací panel autopilota
 
Letadlo / registrace: Airbus A319
Zařízení: ND (Navigation Display / Navigační display) zobrazující bouřkovou oblačnost před letadlem
Poznámka: Fotografie pořízena při čekání na povolení ke startu z dráhy 24L na letišti Moskva Sheremetyevo / start s povolenou změnou kurzu doprava (HDG260-280)za účelem vyhnutí se jádra bouřky.

ATR AT72-212A

 
Přístrojová deska na straně kapitána
Ovládací panel autopilota
Středový panel hlavnípalubní desky

Airbus A319

 
Letadlo / registrace:
Airbus A319
Zařízení:
FMS - Flight Management System
ND (Navigation Display / Navigační display)
PFD display (Primary Flight Dispay) / ND (Navigation Display)
Horní ecam display (Electronic Centralised Aircraft monitor)
Zařízení:
Ovládání řízení letadla - Sidestick

© Copyright Štěpán Černý, Superwings CZ, stepan.cerny@a380.cz